
Etický kódex mediátora
Preambula
Etický kódex mediátora (ďalej len kódex) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa mediácie ako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.
Článok 1 - Vzťah mediátora k stranám sporu
Povinnosťou mediátora k stranám sporu
Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je poučiť strany:
- Dobrovoľnosti ich účasti
- Možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp. ukončiť
- Skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôli zúčastnených strán
- Odplatnosti služby mediátora na základe dohody
- Úlohe mediátora, ktorá nespočíva v rozhodovaní, ale v riadení procesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody
O dôvernosti celého procesu
Článok 2 - Vedenie procesu mediácie
Proces mediácie spočíva v nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor riadi:
- Nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti ich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť
- Vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu
- Koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné spory
- Zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie
- Je nestranný a objektívny, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky,
- Vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,
- V prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany,
- Mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje.
Článok 3 - vzájomné vzťahy medzi mediátormi
Mediátor:
- Nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného iným mediátorom,
- Verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom a voči dohodám iných mediátorov.
Článok 4 - Záväzky mediátora k profesii
Mediátor:
- Sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a získavaní klientov zachováva jej primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora
- Sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti,
- Mal by pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať konkrétny prípad, ak jeho praktické skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom,
- Môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesionálnych združení, spolkov, mediátorov zameraných na skvalitnenie práce mediátorov a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.